Facebook evil?

Ja, bra fråga. På Registrera Domän är vi i varje fall mycket tveksamma till FB, och också andra sociala medier. Vi försöker hålla våra tjänster borta från dem.

En bra artikel av Wolodarski på DN:

Toppchefen Sheryl Sandberg uppges nu ha velat veta om finansmannen George Soros blankat Facebookaktien, uppger Financial Times.

Facebook talar verkligen med kluven tunga. Å ena sidan förstår dom och skall bättra sig, å andra sidan, i det fördolda, agerar dom defensivt.

Det här med Soros är extra obehagligt, googla på “Sheryl Sandberg Soros” för mer om detta.

Ja, lever vi i en simulering, eller …

Firefox har en add-on som heter Firefox Multi-Account Containers. Det är en grym add-on som kan separera ut ditt surfande så att det inte går att tracka surfande mellan webbplatser. Du kan t.ex. sätta upp en container för Facebook. Allt du gör på facebook ligger då i denna container och Facebook kan inte tracka dig när du surfar utanför denna container.

Ännu grymmare är att det finns en dedikerad add-on, som använder sig av dessa containers, för att just Facebook. Man behöver då inte själv hålla på och konfigurera Containers, det gör denna add-on.

Dessutom finns en motsvarande add-on för Google,

Chrome har också motsvarande containers, kanske var de till och med före FF, men Chrome, hm, snacka om att bli trackad.

Facebook Employee Suicide Cover-Up

Apple har annonserat att under början av nästa år kommer de att införa ny regler för appar i Apple App Store. Med de nya reglerna ges användaren möjlighet att välja om olika appar får dela tracking data mellan sig. T.ex. att Whatsup får dela sin trackingdata med Facebook.

Facebook har reagerat stenhårt på detta. Att ge användare möjlighet att själva få välja hur trackingdata av dem själv, är enligt Facebook, om inte ett hot mot världsfreden, utan nästan, så är det ett hot mot alla småföretag i dagens svåra pandemiläge. Facebook har slagit upp helsidesannonser i de största dagstidningarna i USA för att skapa opinion mot att användare själva skall få möjlighet att välja.

Facebook är ond, det är så uppenbart. Allt för dem går ut på att spåra sina användares användarmönster och använda det för annonser, och som produkter de säljer till 3:e part. Facebook köper upp andra företag, Whatsup, Instagram osv, bara i syfte om att få en större plattform för att spåra sina användare.

Om Mark Zuckerberg skulle få för sig att han vill bli president i USA så skulle han utan vidare kunna bli det med de resurser han besitter med Facebook. Just nu, och kanske inte med just Mark, är det inte så troligt, men vem vet vem som sitter vid rodret i Facebook i framtiden? Det kan vara vilken psykopat som helst, det otroliga kan hända, det är ju uppenbart nu när vi sett vem som kan bli president i USA. Vad som helst kan hända.

Det börjar också bli alltmer tydligt vem som börjar ta över “Dont be evil” rollen nu också.

Läs mer här

Ja, Apple ser mer ut att var dem som börjar ta över “Dont be evil” rollen, men Apple är långtifrån själva felfria, och det finns absolut saker att bekymra sig om vad gäller Apple.

Bland annat kraven Apple har på app utvecklare och den höga avgiften, 30%, som Apple tar för appar som är i App Store. Här har det skapats stämningar och annan upprördhet som är befogat. Men, det som gör denna motståndsrörelse mindre trovärdig är att den drivs av giganter, t.ex. Epic Games, som var de som drog igång detta. Epic Games har världsdominans i spelvärlden och absolut ingenting som gynnar dem kommer att gynna deras mindre konkurrenter. De agerar helt och hållet ur ett eget egoistisk perspektiv även om det försöker påskina annorlunda. Det är synd eftersom detta är ett problem. T.ex. måste Spotify betala 30% till apple när ni streamar musik med Spotify på er Iphone. Problemet här är att Apple inte adderar något värde alls i denna leverans, varken för mig, dig, eller för Spotify. Varför skall man ta 30% för något man inte adderar något värde till? Spotify har också långt mindre marginaler än 30% för sin streaming så detta innebär bara att de måsta höja sina priser massivt gentemot oss konsumenter. Då kan man ju tycka, ja gör det för Spotify i Apple App Store, och låt dem som vill streama annorlunda, t.ex. via Android/Dator, betala ett annat pris. Men, det går inte Apple med på, det skall vara lika pris överallt, annars får man inte vara med i App Store. Det är ju klart problematiskt. Samma med AirBnB. Där skall Apple ha 30% av hyresintäkterna, utan att addera något som helst värde, det är ju ren konfiskation.

Så, det ligger något i denna rörelse, tråkigt dock att den drivs av sådana som Epic Games. Men, det som nu är spiken i kistan vad gäller trovärdigheten för denna rörelse, är att nu skall Facebook engagera sig i denna och vara drivande. Detta på grund av deras upprördhet över att Apple vill låta sina användare själva kunna påverka hur trackingdata av dem själva får användas, se mitt inlägg ovan.

Epic Games + Facebook == 0 Trovärdighet

vilket är synd eftersom Apple App Store är problematisk.

Läs mer

Nu kanske dessa är lita “biased”, men de beskriver ändå bra vad det är Apple gör som upprör Facebook så mycket.

Facebook anställda gör sig hörda i debatten om Facebooks agerande gentemot Apples planer att låta användare själv kunna besluta på vilket sätt de vill bli spårade:

Quote:The only thing I’m hearing, again and again, is “this is bad for the businesses,” and I’d really like someone at the top to explicitly say, "People are better off if they don’t know what we’re doing, if we don’t have to explain ourselves to them, if they don’t get a choice to opt-in or opt-out of our practices, if we obscure it as much as possible behind interesting features and then get them to accept surreptitious tracking on the back end as long as we downplay it.

Det positiva i detta är att företagen tillåter denna typ av ganska hårda dialog på sina interna plattformar. Det gäller Google också, men kanske inte så mycket Apple Dodgy. Det är lite imponerande tycker jag.

I och med det senaste debaclet med Facebook och Apple bestämde jag mig för att ta bort allt som har att göra med Facebook från mina enheter.

Jag har aldrig haft ett Facebookkonto, men jag använde Whatsup sedan begynnelsen, och den köpte ju Facebook upp, och tyvärr har jag ett messenger-konto pga två personer.

Jag skulle dock avsluta messenger-kontot, och medan jag skall göra det upptäcker jag att det finns en funktion där man kan ladda ned allt som messenger/Facebook har lagrat om mig. Nice tänker jag, gör det först innan jag avslutar kontot. Sagt och gjort, gör det, och får ett meddelande att det kommer att ta några timmar att få detta. Tio minuter senare blir jag utloggad från alla mina messenger inloggningar, appar och webb. Försöker jag logga in igen så går inte det, mitt konto har blivit spärrat

Så nu kan jag inte avsluta kontot Angry

Att försöka få support från Facebook är helt, 100%, meningslöst. Att försöka få det är som att leva i en värld av Kafka, man leds bara runt i cirklar. Dessutom är Facebook support helt robotiserad, för gemene man, och små företag, finns ingen mänsklig support att få. All support är automatiserad och sker med robotar. Som den lilla människan man är är man helt utlämnad till Facebooks maskiner, nice eller hur.

Så, nu ligger mitt konto med all information kvar, som Facebook förfogar över, och inte en chans för mig att få bort det.

Använder ni pi-hole, då har jag ett bra tips på regex här

^(.+[_.-])?(facebook|fb(cdn|sbx)?|tfbnw)\.[^.]+$

Facebook hänvisar i regel till att de behöver tracking för att förbättra annonsupplevelsen för användarna, dvs personligt anpassade annonser. Det är ett relevant argument och också valitt så länge man låter användarna själva ta ställning till om de tycker det är värt det.

Men, det är inte hela sanningen, långt ifrån. Den data som Facebook samlar används inte enbart för detta, Facebook säljer denna data till andra, och vad de gör med denna data, det vete gudarna.

Ett exempel på detta, som har kommit upp i dagern, är fallet med Cambridge Analytica.

I detta fall användes data för att påverka det amerikanska presidentvalet. Man identifierade, spårade och dokumenterade folks (politiska) åsikter och värderingar. Det är det värsta, att det går att göra det med sådan precision med den data som Facebook samlar in. Folk i gemen förstår inte hur sofistikerade Facebook system är. Även om du själv inte har något Facebook konto så har Facebook massor av information om dig, information som Facebook samlar in genom att spåra vilka du umgås med, genom dina vänners Facebook konton, och genom att följa hur du surfar eftersom massor av hemsidor använder tjänster från Facebook.

1 gillning

WhatsApp ändrar nu sina villkor. Nu kommer WhatsApp att dela alla data om dig som WhatsApp användare med Facebook. Telefonummer och all möjlig metadata som IP adress, webbläsare osv som sedan sätts ihop som ett fingeravtryck för dig så att Facebook kan identifiera dig vart som du är på internet, även om du själv inte har något Facebook konto.

Uppdateringen av villkoren träder i kraft 8 Februari 2021. Det är verkligen dags att avsluta sitt WhatsApp konto nu, innan de samkör alla uppgifter med Facebook.

Vad skall man använda istället då? Många förordar Signal, appen som Edward Snowden använder. Sannolikt är denna den bästa ur ett sekretess och integritetsperspektiv. Men den har några baksidor. Den är inte lika funktionell som andra, inte lika snygg, inte så många “vanliga” människor använder den och framförallt, den har finansierats av amerikanska myndigheter.

Mitt val är Telegram.

Varför väljer jag då denna?

Telegram är ett molnbaserat chattsystem. Chattar lagras krypterat på deras servrar. Fördelen med detta är att snabbhet och åtkomlighet. Telegram är supersnabb, chattar sker blixtsnabbt. Telegram kan du använda på alla plattformar, iPhone, MacOS, Windows, Android, Linux, alla har dedikerad appar som stödjer alla funktioner som Telegram har. Chattar är åtkomliga från vart som, när som, tack vare att de ligger i molnet.

Telegram krypterar all kommunikation mellan parter, så det går inte att avlyssna denna. Kommunikationen går emellertid genom deras servrar. Telegram lovar att de inte tar del av någon som typ av information här, varken innehåll eller meta-data. De hänvisar också till att deras appar bygger på öppen källkod, alltså att vem som helst kan läsa den och se vad den gör. Dock går det inte att se vad deras serverprogramvara gör och det är det som skiljer den från Signal. Här finns en lucka hos Telegram som man som användare då behöver ta ställning till om man litar på Telegram eller inte. Läs själv på deras hemsida och ta ställning.

Telegram har också verklig end2end krypterad kommunikation. Det är kommunikation mellan två parter som krypteras helt och hållet mellan dem, inte ens Telegram kan se denna information ens teoretiskt. Information lagras ingenstans och man kan också ange om informationen skall tas bort inom en viss tidsperiod. T.ex. att mottagaren har 2 minuter på sig att läsa meddelandet, sedan tas det bort från honom. En funktion vad jag förstått finns på Snapchat också.

Så, vilka är fördelarna med Telegram som gjort att jag använder denna?

1. Telegram är trovärdiga vad gäller integritet och sekretess tycker jag. Inte 100%, men tillräckligt.
  2. Fungerar på alla mina enheter med jättebra appar, inga fuskappar som bara är wrappers till hemsidor.
  3. Bra och trevliga funktioner.
  4. End2end krypterade meddelanden med möjlighet till självdestruktion.
  5. Gratis och kommer alltid att vara gratis, utan annonser eller att man använder sig av användarnas meta-data. Detta gör också att Telegram kommer att användas av fler användare.
  6. Går att skydda appen ett steg till. På iPhone kan man t.ex. kräva ansiktsigenkänning för att öppna appen.
  7. Allt fler börjar använda Telegram.
  8. Telegram har ett fullständigt utbud av produkter som kan användas i kommersiella sammanhang. T.ex. riktigt stora gruppchattar och konferenser. Det är här som Telegram siktar på att få sina intäkter. Det är bra, ett företag utan synliga intäkter innebär bara att de tar in intäkter på något sätt som användarna på något sätt betalar för, eller man får stöd från “dolda” organisationer/myndigheter. Telegram är mycket transparenta med detta.
  9. Telegram har europeiska rötter och drivs av europeer.

Nackdelar då:

1. Appen är inte på svenska. Menyer och dokumentation finns inte på svenska.

Avslutningsvis lägger jag också in ett inlägg här från grundaren av Telegram publicerade kring jul. En anledning till att han publicerade denna är just det att Telegram ökar i popularitet grymt just nu. Dels pga pandemin, men framförallt för att folks allt mer ökade misstänksamhet gentemot Facebook.

As Telegram approaches 500 million active users, many of you are asking the question – who is going to pay to support this growth? After all, more users mean more expenses for traffic and servers. A project of our size needs at least a few hundred million dollars per year to keep going.

For most of Telegram’s history, I paid for the expenses of the company from my personal savings. However, with its current growth Telegram is on track to reach billions of users and to require appropriate funding. When a tech project reaches this scale, typically there are two options – start earning money to cover the costs, or sell the company.

Hence the question – which path will Telegram take? I’d like to make a few points to clarify our plan:

1. We are not going to sell the company like the founders of Whatsapp. The world needs Telegram to stay independent as a place where users are respected and high-quality service is ensured. Telegram must continue to serve the world as an example of a tech company that strives for perfection and integrity. And, as the sad examples of our predecessors show, that is impossible if you become part of a corporation.

2. Telegram is here to stay for a long time. We began developing our apps for our personal use over 8 years ago and have come a long way since then. In the process, Telegram changed the way people communicate in several aspects – encryption, functionality, simplicity, design, speed. This journey has just started. There’s much more we can – and will – bring to the world.

3. In order to make points 1 and 2 possible, Telegram will begin to generate revenue, starting next year. We will do it in accordance with our values and the pledges we have made over the last 7 years. Thanks to our current scale, we will be able to do it in a non-intrusive way. Most users will hardly notice any change.

4. All the features that are currently free will stay free. We will add some new features for business teams or power users. Some of these features will require more resources and will be paid for by these premium users. Regular users will be able to keep enjoying Telegram – for free, forever.

5. All parts of Telegram devoted to messaging will remain ad-free. We think that displaying ads in private 1-to-1 chats or group chats is a bad idea. Communication between people should be free of advertising of any sort.

6. In addition to its messaging component, Telegram has a social networking dimension. Our massive public one-to-many channels can have millions of subscribers each and are more like Twitter feeds. In many markets the owners of such channels display ads to earn money, sometimes using third-party ad platforms. The ads they post look like regular messages, and are often intrusive. We will fix this by introducing our own Ad Platform for public one-to-many channels – one that is user-friendly, respects privacy and allows us to cover the costs of servers and traffic.

7. If Telegram starts earning money, the community should also benefit. For example, If we monetize large public one-to-many channels via the Ad Platform, the owners of these channels will receive free traffic in proportion to their size. Or, if Telegram introduces premium stickers with additional expressive features, the artists who make stickers of this new type will also get a part of the profit. We want millions of Telegram-based creators and small businesses to thrive, enriching the experience of all our users.

This is the Telegram way.

It will allow us to keep innovating and keep growing for decades to come. We will be able to launch countless new features and welcome billions of new users. While doing that, we will remain independent and stay true to our values, redefining how a tech company should operate.

Läs gärna Telegrams FAQ, den är informativ, men också upplysande och underhållande.

Denna finner jag informativ med avseende på vad Telegram kan och gör med meta-data.

Q: What are your thoughts on internet privacy?

Big internet companies like Facebook or Google have effectively hijacked the privacy discourse in the recent years. Their marketers managed to convince the public that the most important things about privacy are superficial tools that allow hiding your public posts from the people around you. Adding these superficial tools enables companies to calm down the public and change nothing in how they are turning over private data to marketers and other third parties.

At Telegram we think that the two most important components of Internet privacy should be instead:

1. Protecting your private conversations from snooping third parties, such as officials, employers, etc.
  2. Protecting your personal data from third parties, such as marketers, advertisers, etc.

This is what everybody should care about, and these are some of our top priorities. Telegram’s aim is to create a truly free messenger, without the usual caveats. This means that instead of diverting public attention with low-impact settings, we can afford to focus on the real privacy issues that exist in the modern world.

If apps like Signal really posed a threat to the NSA’s surveillance power, why would the U.S. government continue to fund them?

Intressant artikel som går på djupet, betydligt mer intressant än alla ytliga WhatsApp-Telegram-Signal artiklar som florerar. Grymt intressant och tankeväckande.

Durov been taking part in the discussion in the comments and answering questions. Here are some of the responses:

On Apple-Google censorship

On making server-side code open

On a privacy-conscious ad platform

On US-based encrypted apps

On encryption vs. usability when using Secret Chats vs Cloud Chats

On maximising security of communication

On storing hashed phone numbers

On how Telegram stores data

Telegram har nu lagt till möjligheten för användare på IOS att importera sin chatthistorik från Whatsapp.

Nya avslöjanden om Facebook och deras strategier, sätt att tänka. Att FB är ett aggressivt företag blir allt tydligare, svårt att se någon som helst ödmjukhet hos varken Zuckerberg eller företaget som sådant. Tvärtom, de verkar beredda att använda all den makt och resurser de har för att försvara, och föra fram, sin position.

Nu senast vad som kommit i dagern är den repressiva, och aggressiva, kultur inom företaget som utryckligen drivs av den absolut högsta ledningen, Mark Zuckerberg. Någon vilja att försöka förstå omvärlden, någon vilja att försöka förstå och lära, står inte att finna, det är bara “dom har fel, jag har rätt”.