Från Windows och Android till Apple

Efter 25 år i Windowsvärlden och före dess 10 år i Unixvärlden, och för all del VAX/VMS-världen, gick jag in i Apples ekosystem fullt ut för 1.5 år sedan. Det kändes faktiskt som att komma hem, då bland annat terminalen med kommandon man känner igen, så skönt att slippa hantera allt med fönster och mus.

Det började med att jag lämnade Android för iPhone efter varit inbiten Android användare sedan begynnelsen. Anledningen till att jag lämnade Android var flera. Den främsta anledningen handlade om Googles utveckling, från att vara “Dont be evil” hjälten på Internet till att bli ett av de mest misbetrodda. Det går inte att lita på Google, och de miljöer de tillhandahåller, alls. Man är som kund/användare handelsvaran och allt jag gör spåras och dokumenteras av Google och deras partners/apputvecklare/… En annan anledning var att Android alltmer började tappa sina fördelar gentemot iPhone. I sin iver att förbättra batteritiden började tillverkare införa begränsningar i telefonerna. T.ex. kunde man inte lita på att bakgrundsprocesser verkligen levde. Dessa kunde skjutas ned av operativsystemet. Precis som iPhone. Det blev också alltmer problematiskt att roota android och fler funktioner krävde root för att fungera. Androids allt större fokus på “säkerhet” gav mig allt mindre handlingsfrihet. Det enda “rena” märket, HTC, försvinner från marknaden. Fördelarna med Android försvann successivt. Efter att jag gått över till iPhone blev steget till det fullständiga Apple ekosystemet kort.

Nu efter 1.5 år har jag börjat vänja mig vid MacOS och tänkte här dela med mig av dessa erfarenheter. Det har definitivt varit en resa med besvikelser, men det har ändå varit rätt beslut, och nu med Apples eget kisel, M1, är det odiskutabelt, Apples datorer står i en helt annan klass än de Intel-baserade. Skillnaden är extrem, jag köpte direkt en MacBook Air M1 och prestandan på denna är helt makalös. Batteritiden är helt makalös. Och priset är makalöst, för 12500 kr är den överlägset allt annat i prisklassen, och även överlägset datorer med dubbla priset, och prisnivån är nu också rimlig för gemene man. Datorn är tyst som en sten. Grymt, grymt. Lyssna på TechBubbel här så får ni höra deras reaktion på M1.

Det har varit en del besvikelser under denna resa.

1. Uppdateringar av OS. När jag gick från Windows trodde jag att det äntligen skulle vara slut på dessa ständiga uppdateringar som kräver omstart av datorn. MacOS har varit värre än Windows. Extremt frustrerande. Kan bero på att de hade problem med Catalina, men det spelar ingen roll. upplevelsen har varit kass. Samma sak med ständiga uppdateringar av appar. Den kassa upplevelsen med uppdateringar av OS fortsätter med Big Sur. Uppdateringen till 11.1 resulterade att hela iCloud försvann från datorn. Uppdateringar på Apple känns inte alls robust. Här finns en lista på kända uppdateringsproblem med Big Sur.

2. Brickningar och problem vid uppdateringar av OS. Har en fullspecad Mini och med denna har det uppstått allvarliga problem två gånger vid uppdatering av OS. Datorn startat igång, men kommer inte vidare. Man är helt hjälplös, finns inga bios-lägen eller annat, går inte att göra något. Utan Apples support hade jag inte kommit vidare. Så ska det inte vara. Skulle fabriksåterställa en MacBook Air 2018 som hade Big Sur installerad. Följde noga Apples anvisningar för fabrikåterställning, men datorn brickades. En halvdag med Applesupporten hjälpte inte, fick skicka in den till Apple service, och också betala för att de återställde den.

3. Tangentbordet på MacBook < 2020 är en katastrof. Hur i hela friden kan man ha sådana tangentbord? Det absolut sämsta jag varit med om någonsin, stumma och fungerar dåligt efter en tids användande. Även Apples lösa tangentbord till stationär datorer är 100% överreklamerade, köp inte dessa, köp andra märken, kanske Logitech.

4. Pris - prestanda är urusel. Billigaste Apple datorn är MacBook Air för 12.500 och prestandan på denna är så usel att det är obegripligt, motsvarar de Netbooks som var populära för 10 år sedan. Dubblar man priset så får man datorer med medioker prestanda. Att köpa Apple, det gör man INTE för prestandan, det gör man av andra orsaker och man måste ha plånboken för det. DOCK, nu, December 2020, är det ändring på detta, nu är det det motsatta. Med Apples egna kisel är det tvärtom så att pris/prestanda är oslagbar. Fortfarande säljer Apple datorer med Intel, köp absolut inte dessa. Under 2021 kommer dessa att ersättas med M* processorer och 2022 kommer extremt kraftfulla datorer att lanseras. Har ni aktier i Intel, sälj.

5. MacOS fönsterhantering är ett skämt. Kommer man från Windows är detta det svåraste att vänja sig vid. Det svåraste jag har haft att vänja mig vid är att “Cmd Tab” bara cirkulerar apparna, inte apparnas alla fönster. Att komma till ett specifikt fönster i en app kräver mus, extremt frustrerande.

Postivt har varit:

1. Apple ger support! Vart får man support om man köpt en Windows burk eller en Android? Helt grymt att Apple ger support, bara det är en anledning till att rekommendera alla att gå över till Apple. Nu har Microsoft sakta försökt få igång en motsvarande support, men de är hästlängder efter och de kan aldrig komma upp på samma nivå eftersom de inte har kontroll över hårdvaran som Apple har.

2. Grym kvalité på MacBook. Detta är datorer som håller många många år (förutom tangentbordet på modeller <2020). ROI på en Apple MacBook är hästlängder över en Windows laptop.

3. Ekosystemet. Ja, det är det som göra att man fastnar. Dator, telefon, klocka, plattor är grymt integrerade. Framförallt fungerar klockan långt över förväntan, den är oändligt mer användbar än de Samsung och Huawei klockar jag tidigare haft och det är främst integrationen mellan de olika enheterna som gör det. Men, man säger att Apple bara fungerar, så perfekt fungerar emellertid inte detta ekosystem.

4. Terminalen, dvs att man kan arbeta på kommandoraden i en miljö som är bekant för mig. De flesta unix/linux kommandona finns på MacOS.

5. Apples integritet för användaren. Har faktiskt trovärdighet.

6. Säkerhet. Känner mig extremt mycket tryggare med MacOS än med Windows. Använder inte heller en massa bloated anti-* programvaror, så skönt att slippa dessa och inte behöva oroa sig över malware, ransomware etc. Detta var nog den främsta anledningen till att jag valde att överge Windows, och förväntningarna har uppfyllts. Jag ser att med Catalina, Big Sur och M* chippen, att Apple gör oerhört mycket för säkerheten. T.ex. monteras numera hela systempartitionen read-only, inte ens root kan göra något åt det, det hanteras på chipnivå. Säkerheten på MacOS är grym, det har en del nackdelar, men i dagens värld är det värt det. Windows är ju som alla vet en katastrof, WannaCry 2017 och alla ransomware attacker som pågår nu, alltid riktat mot Microsoft system. Appropå det ämnet kan jag rekommendera denna bok Sandworm: A New Era of Cyberwar and the Hunt for the Kremlin’s Most Dangerous av Andy Greenberg och denna Podcast Darknet Diaries Ep 73: WannaCry. Denna podcast, Not Petya, är också intressant, i denna intervjuas också Andy Greenberg.

Jag skall i framtida inlägg skriva lite om hur jag mitigerar de svagheter jag upplever med MacOS och om lite andra erfarenheter.

Finder på MacOS är oerhört nära integrerat med operativsystemet, så nära att det inte ens går att avsluta Finder. Det tråkiga här är att Finder är en ytterst medioker filhanterare (motsvarande Utforskaren på Windows). Den är förvisso snygg, för många apple-användare räcker det, men absolut inte för mig. Det jag saknar dagligen med Finder är

1. fönster bredvid varandra där man kan se olika kataloger samtidigt och flytta och kopiera filer/kataloger mellan dessa fönster.

2. skapa nya filer med högerklicka, eller för all del via menyn. Nya kataloger kan man skapa, men inte nya tomma filer.

3. det går inte att flytta filer (Cmd-X), bara kopiera filer. Överhuvudtaget bristfällig filhantering.

Den första punkten kan man lösa genom att ha 2 Finder fönster öppna och placera dem bredvid varandra. Ett problem med det är att man slösar mycket med utrymmet på skärmen, men framförallt ställer MacOS kassa fönsterhantering till det. Dessa två fönster är inte “kopplade” till varandra. De är helt fristående från varandra, rätt som det är syns inte det ena för en annan app, eller båda hamnar i skymundan. Att sedan “tabba” fram dem bredvid varandra igen kräver flera handgrepp, bland annat med musen. Väldigt frustrerande och ineffektivt.

En lösning är att expandera de två Finder fönstren till att allokera ett helt skrivbord/spaces, det närmaste Windows som MacOS kommit vad gäller fönsterhantering. När man då går till det skrivbordet syns båda Finder fönstren samtidigt.

Den här bilden ger en uppfattning om vad jag menar, Skrivbord med 2 Finder fönster.

Denna lösning är ok om man har stora skärmar. På en liten 13 tum skärm kan det bli lite kladdigt med utrymmet, även om Option-Cmd-S hjälper.

Ett hjälpmedel jag använder för att flytta och kopiera filer är Yoink. Framförallt på mindre skärmar där jag inte vill ha två Finder fönster bredvid varandra.

Så punkt 1 och 3 ovan går att lösa hjälpligt med denna lösning. Så varför gör man då inte bara som på Windows, installerar en bättre filhanteraren? Windows Utforskare delar ju många av svagheterna som Finder har. Kruxet är just att Finder är så tätt integrerat med operativsystemet att det inte går att ersätta den med ett 3:e part alternativ. Apple släpper heller inte APIer till 3:e part för all systemfunktioner. Det gör att 3:e part oftast saknar funktioner som är ganska kritiska.

Jag har nog provat alla 3:e part filhanterare som finns. Den jag fastnat för är Path Finder. Det är en otroligt bra filhanteraren som med råge har det som Finder saknar enligt punkterna ovan. Problemet är dock att den inte kan integrera sig med operativsystemet som Finder kan. Bland annat

1. Kan inte hantera iCloud filer som fysiskt lagras på iCloud. Har man satt Optimerad Lagring (se denna bild), dvs att MacOS lagrar filer på iCloud för att optimera utrymmet på den lokala disken. Filer som man inte tittat på länge lagras på iCloud, och på den lokala disken finns bara en pekare till denna. I Finder ser man detta genom att det är ett litet moln med en nedåtpil vid filen, se denna bild. Man kan också i Finder, med högerklick, hämta filen från iCloud alternativt ange att den bara skall lagras i molnet. Det här är en oerhört kraftfull funktion som MacOS har (som också Windows/Onedrive, Dropbox har) som fungerar helt transparent för användaren. Man märker själv inte alls av var filen egentligen ligger och MacOS hanterar automatiskt vart filerna skall lagras så att du får bästa möjliga utnyttjande av din hårddisk. Problemet här är att Apple inte låter 3:e part komma åt dessa funktioner. Path Finder har ingen som helst support för iCloud. Lagras filen där visar inte Path Finder att den finns, om man inte aktiverar “visa osynliga filer”. Gör man det visar Path Finder en fil med extension .icloud och dubbelklickar man på den kan inte Path Finder hantera den (bild). Ni kan läsa mer om detta generella problem här Files in Finder folders & stored in iCloud not visible when searched in Pathfinder.

2. Nästa problem med Pathfinder är att man har motsvarande problem med andra molnlagringar. De som jag provat, OneDrive, Dropbox och Resilio/Sync, har ingen integration med Pathfinder. Då syftar jag på deras funktioner att lagra filerna fysiskt i molnet. Nexcloud om inte har den funktionen, allt lagras både i molnet och lokalt, har självklart inte detta problem. Samtliga dessa 3 integrerar väl med Finder, men inte med Pathfinder.

3. GUI på Pathfinder är inte bra på stora skärmar högupplösta skärmar. Fonterna skalar inte, de blir för små. Skulle inte förvåna mig om det också är ett problem orsakat av den problematiska integration till systemet.

Så summa sumarum, en alternativ filhanterare är vanskligt, i varje fall om man använder sig av “smart” molnlagring. Man tappar kontrollen över filerna och riskerar faktiskt att förlora data för att man gör misstag.

Min lösning har därför blivit den klumpiga lösningen med 2 Finder fönster på ett dedikerat skrivbord i kombination med Yoink. Nackdelen med det är att jag då behöver göra allt Finder relaterat där. Skulle jag öppna ett till Finder fönster som flyter omkring någon annanstans, då blir det problem med “tabbandet” och komma till “rätt” Finder fönster. Numera har också Finder fått flikar, så det enda som egentligen saknas nu är att finder också visar två kataloger samtidigt, i ett och samma fönster.

Jag tycker en stor brist på MacOS är att man inte kan “Cmd-Tab” till olika appars fönster. Man kan bara tabba sig till apparna, inte till dess fönster. Vill man komma till en apps fönster, t.ex. ett fönster i Safari, då behöver man först tabba sig till Safari och sedan i Safari via menyn Window/Fönster gå till det fönster man önskar.

För att åtgärda detta använder jag en app som heter Witch.

Med denna kan man tabba mellan appar, fönster och flikar. Helt suveränt.

Vill man tabba mellan appar/fönster/flikar kan det se ut så här

Man tabbar fram menyn med t.ex. Option-Tab och sedan kan man fortsätta navigera med piltangenterna. Detta är de inställningar som jag har satt.

Man kan också sätta appen i toppmenyn

Här kan ni se att apparna är listade på första nivån, på nästa nivå visas deras fönster, i detta exempel har Finder två fönster “Dokument” och “Hämtade filer”. Till höger vid “Dokument” ser ni en pil/hake, den visar att det fönstret har flikar som man då också kan se, “Dokument”, “Inlägg” bland annat.

Med denna app kan jag alltid hitta de fönster som jag söker.

För att få det på detta sätt har jag konfigurerat enligt följande:

En av svagheterna med Finder är att Cmd-X inte finns, men det gör det Big Grin

Tittade på nedanstående excellenta YouTube och lärde mig att använda Option-Cmd-V. Kopiera först filen/katalogen med Cmd-C och släpp den sedan med Option-Cmd-V. Då flyttas filen/katalogen.

Tog 1.5 år att hitta det.

Finder är så nära integrerad med MacOS så det bästa är att behålla Finder och inte installera någon 3:e part. Och faktum är, Finder är riktigt kraftfull om man behärskar den. Kan rekommendera denna video.

Något jag saknar med Finder är att enkelt kunna skapa en tom fil. Det går enkelt att skapa en tom katalog, men inte en fil. Och jag är inte ensam om att sakna det.

Tyvärr finns det inte något enkelt sätt att åstadkomma detta. Jag använder Automater för att uppnå detta, efter ett tips på apple.stackexchange.com.

Öppna Automatera och skapa en ny “Snabbåtgärd”. Under “Verktyg” skapa följande Apple-script

tell application "Finder"
    set txt to make new file at (the target of the front window) as alias with properties {name:"empty.txt"}
    select txt
end tell

Denna bild exemplifierar det

Nu finns denna Snabbåtgärd tillgänglig “Arkiv/Tjänster/New empty text file” i Finder.

För att förenkla det ytterligare kan man koppla ett kortkommando till denna. Öppna Systeminställningar, gå till Tangentbord och klicka på fliken Kortkommandon.

Här har jag kopplat åtgärden till “Option-Cmd-N”.

Har ni tryckt på Cmd-Q när ni egentligen menat Cmd-W? Tycker ni som jag att det är ytterst irriterande att appen då omedelbart avslutas? Då har jag ett tips, appen SlowQuitApps,

Med denna app fördröjs Cmd-Q med cirka 1 sekund. Man hinner då upptäcka sitt misstag och avbryta Cmd-Q.

Microsoft Office, behöver jag verkligen det? Ja, tyvärr är det så, efter att ha försökt att istället använda MacOS ekvivalenter har det alltid slutat med att det är framförallt riktiga Excel jag behöver. 30 års användning sätter väl sina spår.

När jag nu avslutat Office365 vill jag inte aktivera det igen. Dels kostar det pengar, och dels är är allting alldeles för bundlat med beroenden för min smak. Dessutom fungerar inte excel lika bra på Mac som på Windows. Det är också oerhört stort, varje del tar uppemot 10GB, det blir 30GB totalt. Det känns inte effektivt alls, känns inte bra.

Vad finns det då för alternativ. Dessa är de som jag kollat och testat ganska noga.

1. Apache Open Office
  2. Libre Office
  3. WPS Office
  4. Free Office
  5. SoftMaker Office
  6. Only Office

De två första är de klassiska “open software” varianterna som funnits med i många många år. Har för mig att Libre är en spinoff av Open Office. Men, ingen av dessa duger. De är klunsiga, långsamma, och otidsenliga användargränssnitt. De går bort.

WPS Office är verkligen bra. Nackdelen är att den är kinesisk och att gratisvarianten visar annonser. Nu såg jag iofs inga annonser, men i varje fall för mig fungerar det inte med en kinesisk programvara, jag litar inte på den.

Free Office är en höjdare. Det är det tyska företaget SoftMaker som utvecklat denna. Denna använde jag lång tid och var så nöjd att jag också köpte deras kommersiella variant, SoftMaker Office. Men efter en tids användning dök en del svagheter upp. Dels är användargränssnittet inte riktigt on top tycker jag, känns tyskt. Värre är att det uppstod en del problem med excel där jag växlade med att editera filer med SoftMaker Office och MS Excel. Bla ändrades formatering av datum.

Jag upptäckte då Only Office från Lettland. Ytterligare en programvara från europa. Only Office är gratis, finns som molntjänst och som “desktop” variant, då jag använder det sistnämnda. Känns och ser ut som MS Office, fullt kompatibel, inga problem ännu. Företaget känns mycket seriöst, har mycket trovärdiga produkter för företag. Skulle absolut kunna vara ett EU alternativ till Office365.

Jag tror att det absolut bästa tipset jag kan ge är att skaffa rejält med iCloud utrymme om man lever i Apples värld, med telefon och dator. När problem uppstår med endera underlättar det extremt med att ha ett fungerande iCloud. För 30 pix har jag 250GB med familjedelning och det räcker långt. Är man ensam, då kostar det 9 kr/mån. Apple skulle tjäna så mycket på minskad support om dom var lite mer generös med gratis iCloud utrymme, men nu är dom inte det, så ta eget ansvar för en ringa penning. Det är värt det.

Synkar iCloud dot filer (typ .bashrc)? Ja.

Syncar iCloud dot kataloger (typ .git)? Nej. Katastrof.

Jag har tyckt att det varit något konstigt när jag programutvecklat, vilket jag gör på olika datorer. Jag kunde inte sätta fingret på det, men något har inte känts rätt.

Jag har koden på iCloud så att jag skall kunna koda på olika datorer vart som helst. Det fungerar inte. De ramverk som man använder för programutveckling, t.ex. vscode, använder sig av dot kataloger för vital info. Det visade sig att dessa kataloger inte synkade mellan datorerna. T.ex hade varje dator sin version av .git, och föralldel .vscode vilket gör problemet direkt uppenbart.

Jag har gjort tester som bekräftat detta nu och det är skit. Jag har nu tappat en stor del av versionshanteringen. Detta är typiskt Apple. Det tycker sig veta vad som är bäst för dig, och berättar då inte hela storyn. De döljer saker, för ditt eget bästa, du skulle ändå bara krångla till det om du visste.

Någon inställning för att ändra detta hittar jag inte. Men, överhuvudtaget litar jag inte riktigt på iCloud. Den har fungerat opålitligt tycker jag, det har varit en del driftstörningar, och sync går långsamt. Nu använder jag iCloud bara för “Office” saker, där kravet på snabbhet och precision inte är så stor, mer som en basal lagring, men inte mer. Använde tidigare Dropbox och den fungerade långt mer robust än iCloud.

Nu har jag inte Dropbox längre, så vad använder jag då nu för applikationer som kräver robusthet och snabbhet? Jag har sedan många år använt

https://www.resilio.com/individuals/

och använder nu denna också för programutveckling. Det som är så snyggt med Resilio Sync är att din data bara lagras på dina datorer. Din data lagras inte hos någon leverantör som har den i “molnet”. Den lagras bara på dina datorer, bara du har tillgång till din data. Den fungerar lite som peer2peer.

Är det sant att MacOS bara är en snyggare variant av Linux?

Nej, inte alls.

MacOS är inte relaterat till Linux på något sätt. Det har det aldrig varit. Faktum är att härstamningen av macOS är äldre än Linux.

Det vi kallar macOS idag är baserat på NeXTstep, operativsystemet som utvecklades av NeXT Computing på 1980-talet. NeXT var företaget som Steve Jobs grundade efter att han lämnade Apple 1985. Han startade ett nytt företag och anställde en man vid namn Avie Tevanian som sin chef för mjukvaruutveckling. Tevanian hade varit en av programmerarna som hade utvecklat BSD Mach-kärnan vid Carnegie Mellon University, och Jobs bad honom att skapa ett nytt multitasking OS baserat på det.

Tevanian kom på något som fick ihop det vad gäller användbarhet för sin tid. Hur bra var den? Tja, Tim Berners-Lee uppfann World Wide Web 1990, på en NeXTstation-dator som använde detta operativsystem.

Problemet för NeXT var att det verkligen inte fanns plats vid bordet för en annan datorhårdvaruleverantör, särskilt i high-end där företaget konkurrerade - det här, lysande som det var, kunde inte köras på en då vanlig 386 med 4 MB RAM. Så småningom gav de upp försäljningen av hårdvara, porterade sin programvara till olika arkitekturer och hankade sig fram till 1996.

Det var året då Apples interna försök att utveckla ett nytt, modernt operativsystem exploderade, och de bestämde sig för att köpa ett från någon som kunde få det rätt. Efter att ha flirtat med Microsoft och BeOS bestämde de sig för att köpa ut NeXT och förvärva dess teknik, vilket hade bieffekten att ta Jobs tillbaka till Apple.

Tevanian, som blev Apples nya chef för mjukvaruutveckling, omarbetade sedan NeXTstep till Mac OS X. (Hoppar över några delar däremellan för korthet, som Rhapsody, Carbon och Cocoa, etc.)

Det moderna Mac-operativsystemet är därför baserat på en kärna från BSD, med massor av Apple-proprietära saker som körs ovanpå det. Du kan faktiskt ladda ner källkoden för kärnan och andra komponenter med öppen källkod i macOS (det kallas Darwin), men det skiljer sig så mycket från hela macOS att det inte ens kan köra Mac-programvara.

Linux utvecklades helt självständigt. GNU-användarlandsverktygen har varit under utveckling sedan så tidigt som 1983, men Linux-kärnan inte skrevs förrän 1991, med de första GNU / Linux-distrona som följde 1992. NeXTstep släpptes däremot den 18 september 1989 och var det redan ett polerat operativsystem redo att användas för seriöst arbete. Ingenting baserat på Linux kom till den punkten förrän flera år framåt.

Så nej, macOS är inte en “vacker Linux.”. Båda dessa operativsystem är resultatet av det hårda arbetet hos många mycket intelligenta människor - men de är helt oberoende av varandra.